To read and download BeCA’s Press Release that was issued on 19 November 2012 regarding the takeover by ASL Aviation Group of TNT Airways.
Download Press Release (FR & NL) in PDF
Communiqué de presse 19 novembre 2012
Le comité de la Belgian Cockpit Association (BeCA) salue l’annonce faite ce vendredi 16 novembre de la reprise de TNT Airways par ASL Aviation Group, en cas de fusion entre UPS et TNT Express.
Nous rappelons cependant qu’UPS ne garantit un contrat avec TNT Airways que pour une période transitoire d’un an et demi. Le temps pour UPS de transférer le fret de Liège vers Cologne, et d’être à même de transporter ce fret dans ses propres avions.
Il est à remarquer que les pilotes américains ne payent pas de taxes ou de cotisations sociales en Europe. L’avenir du hub de Bierset reste lui à ce jour toujours incertain.
La BeCA a déjà dénoncé l’illégalité dans laquelle opèrent UPS et FedEx en Europe. Ces opérateurs ne respectent pas les limitations des accords Open Skies entre l’Europe et les Etats-Unis.
La Commission Européenne n’a toujours pas réagi aux différentes interpellations de la BeCA et du monde politique belge.
Ce laisser-aller des autorités européennes compromet dangereusement le développement de toute l’industrie cargo européenne. Veut-on vraiment se retrouver à terme dépendant d’opérateurs américains pour transporter du fret à l’intérieur de l’Europe ?
La BeCA continuera à dénoncer les agissements d’UPS et de FedEx en Europe et continuera à défendre l’emploi européen.
Persmededeling 19 november 2012
Het comité van de Belgian Cockpit Association (BeCA) verwelkomt het bericht van deze vrijdag 16 november in verband met de hername van TNT Airways door ASL Aviation Group (indien de fusie tussen UPS en TNT Express doorgaat).
UPS garandeert zijn contract met TNT Airways echter voor een overgangsperiode van ongeveer anderhalf jaar. Dit laat UPS de tijd om zijn cargo van Luik naar Keulen over te plaatsen en zich erop voor te bereiden deze cargo met zijn eigen vliegtuigen te kunnen vervoeren.
Hier moet opgemerkt worden dat amerikaanse piloten geen taxen of sociale bijdragen betalen in Europa. De toekomst van de hub van Bierset blijft tot op de dag van vandaag nog steeds heel onzeker.
De BeCA heeft reeds aangetoond dat UPS en FedEx illegaal opereren in Europa. Deze operators respecteren de beperkingen van de Open Skies-akkoorden tussen Europa en de Verenigde Staten niet. De Europese Commissie heeft nog steeds niet gereageerd op de verschillende interpellaties van de BeCA en de belgische politici.
De houding van de europsese autoriteiten laat echter te wensen over en brengt hierdoor het groeiproces van de hele europese cargo-industrie serieus in gevaar. Wil men echt blootgesteld worden aan het risico om op termijn afhankelijk te zijn van amerikaanse operators om cargo te vervoeren binnen onze Europese grenzen ?
De BeCA zal het doen en laten van UPS en FedEx in Europa blijven aanklagen en zal de europese banen blijven verdedigen.